شارژ کنترلر پنل خورشیدی (Charge Controller) چیست؟ 

شارژ کنترلر یا کنترل شارژ، تنظیم‌کننده باتری خورشیدی شماست که از شارژ بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. باید توجه داشته باشیم درصورتی‌که کنترلی بر نحوه شارژ باتری وجود نداشته باشد باتری‌ها بر اثر شارژ بیش از حد آسیب خواهند دید و عملکرد خود در طول زمان از دست خواهد داد. 

کنترل‌کننده‌های شارژ خورشیدی به‌عنوان دروازه‌ای برای سیستم ذخیره باتری شما عمل می‌کنند، و مطمئن می‌شوند که از اضافه‌بار آن خسارت وارد نمی‌شود.

انواع شارژر کنترلر و تفاوت عملکرد آنها:

1.شارژ کنترلر خورشیدی PWM:

شارژ کنترلرهای PWM مخفف Pulse Width Modulation مانند یک کلید هوشمند عمل می‌کنند؛ یعنی با سنجیدن میزان جریان موردنیاز برای شارژ باطری قطع و وصل شده به‌این‌ترتیب متوسط ولتاژ پنل را کاهش می‌دهند و جریان موردنیاز را تأمین نمایند. در این نوع شارژ کنترلرها بخشی از ولتاژ پنل اتلاف می‌شود و همین امر موجب کاهش توان در خروجی شارژ کنترلر شده و مدت‌زمان شارژ باتری نسبت به شارژ کنترلر MPPT افزایش می‌یابد. 



2.شارژ کنترلر خورشیدی MPPT:

شارژ کنترلرهای MPPT مخفف Maximum Power Point Tracking در این نوع شارژ کنترلر توان ورودی و خروجی شارژ کنترلر تقریباً برابر است. این شارژ کنترلر با افت ولتاژ نزدیک به صفر باتری را شارژ می‌نماید. همان‌طور که از اسم این شارژ کنترلر مشخص است با یافتن نقطه توان بیشینه تلفات را کاهش می‌دهد. اساس کار این شارژ کنترلرها به این صورت است که آنها خروجی DC پنل خورشیدی را گرفته به سیگنال AC با فرکانس بالا تبدیل می‌کنند سپس این سیگنال AC را به ترانسفورماتور می‌دهند تا به ولتاژ و جریان دلخواه تبدیل کند سپس سیگنال AC را به DC موردنیاز برای شارژ باتری تبدیل می‌کند تا بیشترین توان را استفاده کرده باشد. در این نوع شارژ کنترلر جریان خروجی شارژ کنترلر (جریان باتری) از جریان ورودی شارژ کنترلر (جریان پنل خورشیدی) بیشتر است.

شارژ کنترلر خورشیدی MPPT

طرز کار شارژ کنترلر پنل خورشیدی:

 کنترلر شارژ خورشیدی به عنوان یک ماژول الکترونیکی طوری عمل می‌کند که میزان شارژ ورودی به باتری و خروجی از آن قابل کنترل باشد. به عبارت بهتر شارژ کنترلر سولار پنل برای رسیدن باتری به بهینه‌ترین و کارآمدترین عملکرد نصب می‌شود و از آن در مقابل تغییرات و نوسانات مختلف محافظت می‌کند.
 با افزایش جریان وارد شده به باتری ولتاژ شارژکنترلر هم افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه بخش زیادی از جریان لوازم متصل به خود را از انرژی خورشیدی، تامین می‌نماید. برای این که در این جریان آسیبی به باتری وارد نشود، بهتر است قبل از هر چیز، از مطابقت ظرفیت پنل با باتری، اطمینان پیدا کنید. برای مثال این طور تصور کنید که یک پنل خورشیدی 12 ولتی برای داشتن عملکرد مناسب و استاندارد باید به یک باتری 12 ولتی متصل شود و همین طور برای توان‌های بالاتر نیز به همین ترتیب در نظر گرفته می‌شود. باید به این نکته هم توجه داشته باشید که توان واقعی یک پنل خورشیدی 12 ولتی زمان اتصال به یک بار، به توان حداکثری 18 ولت نیز می‌رسد. دلیل آن هم این است که برای شارژ یک باتری حتی با توان برابر، به یک منبع ولتاژ بالاتری نیاز داریم.
لازم به ذکر است در صورت استفاده در فعالیت‌های خاص تجاری و صنعتی، باید به شرایط آنها نیز توجه داشته باشید. با وجود این که باتری تغییری در جریان انتقال یافته ایجاد نمی‌کند اما نیروی مورد نیاز دستگاه‌های متصل به خود را ذخیره می‌کند.
 زمانی که بار به کنترلر متصل باشد، شارژ کنترلر سولار پنل می‌تواند جریان بار را تنظیم کند. درگاه باری که در کنترل کننده شارژ ایجاد شده است، به عنوان ترمینالی برای اتصال مستقیم بار به کنترلر در نظر گرفته می‌شود. در واقع شارژ کنترلر پنل خورشیدی تا زمانی که بار به آن متصل باشد می‌تواند جریان ایجاد شده توسط آن را کنترل کند. حتی اگر باری هم به شارژ کنترلر سولار پنل متصل نباشد، باز هم این دستگاه می‌تواند به طور عادی به فعالیت‌های خود ادامه دهد.
با توجه به موارد گفته شده این نکته مهم وجود دارد که باتری‌ها برای ذخیره و حفظ این انرژی دریافتی نیاز به یک کنترلر شارژ دارند. مسئله جالبی که در مورد باتری‌های متصل به شارژ کنترلرها وجود دارد، رابطه ولتاژ با شارژ یا دشارژ آنهاست. وقتی که باتری شروع به تخلیه انرژی می‌کند، کاهش ولتاژ جزئی در خروجی آن به وجود می‌آید. این کاهش ولتاژ هم در عملکرد شارژ کنترلر سولار پنل بی تاثیر نیست. همه کنترل کننده‌های شارژ دارای ابزارهایی در بخش داخلی خود هستند که به نام پتانسیومتر شناخته می‌شوند که نوعی مقاومت سه‌پایه است. این پتانسیومترها ولتاژ خروجی باتری را شناسایی می‌کنند و باتوجه‌به موارد مختلف دیگر، درصد هزینۀ سرانۀ خدمات باتری را مشخص می‌نمایند.
 تنظیمات و تغییرات مختلفی می‌توان در شارژ کنترلر پنل خورشیدی اعمال کرد تا این امکان ایجاد شود که نظارت بیشتری بر عملکرد و سلامت باتری داشته باشید.

کاربردهای دیگر شارژ کنترلر پنل خورشیدی:

  • حفاظت از ولتاژ.
  • نظارت و اندازه گیری.
  • پیکربندی نقاط تنظیم کنترل.
  • مسدود کردن جریان معکوس.
  •  جلوگیری از شارژ بیش از حد باتری.

پنل خورشیدی.

فروشگاه سیتی برق مفتخر است که رنج کاملی از محافظ برق‌های استاندارد را با قیمت مناسب برای شما فراهم ساخته است.